Info & Ordningsregler

Info & ordningsregler


Ordningsregler


För den gemensamma trivseln och en bra boendemiljö för oss alla är det viktigt att vi visar hänsyn. Ljudisoleringen i fastigheten är inte särskilt god, tänk därför på att anpassa ljudnivån i alla sammanhang. Studera även föreningens stadgar som är våra regler.

Nedan följer några grundläggande punkter.


Parkering på framsidan utanför portarna eller på baksidan utanför garagen är inte tillåten. Tillfälligt parkeringstillstånd för hantverkare kan fås av styrelsen.


Störande arbeten i den egna bostaden påbörjas tidigast kl. 8.00 på vardagar och kl. 9.00 på helger samt avslutas senast kl. 20.00 på vardagar och kl. 18.00 på helger.


Bilning i badrumsgolv och liknande arbeten får ske måndag-fredag mellan kl. 8.00 och 17.00. Dessa bullriga arbeten ska aviseras i samtliga ingångar och hissar, även i källargången och i god tid innan arbetet påbörjas.


Vid renovering av badrum, kontakta alltid styrelsen. Detsamma gäller även andra större arbeten i den egna bostaden t.ex renovering av kök och ändring av planritning (styrelsen måste godkänna ändringar i husets konstruktion), samt de arbeten som kräver att vattnet stängs av. Avisering av dessa arbeten skall också ske i god tid med information om hur länge de ska pågå.


Den som vill glasa in sin balkong får begära bygglov genom sin entreprenör, vill du ha parabolantenn på balkongen får du begära tillstånd hos styrelsen.


Blomlådor måste ovillkorligen hängas på insidan av balkongen.


Att slänga ut cigarettfimpar från balkonger eller fönster får inte förekomma. Fimparna ska inte heller slängas runt omkring fastigheten eller i blomlådorna.


Det ärförbjudet att tvätta bilen inne i garagen och på garageuppfarten. Tvättvattnet rinner ned i gatubrunnarna för dagvatten och hamnar orenat i närmaste vattendrag.


Trapphusen ska vara rena från föremål såsom dörrmattor, blomkrukor, prydnader och dylikt, dels för att städning skall kunna utföras och även för att korridorerna är våra utrymningsvägar vid t.ex. brand.



Information:


Förvaltning/felanmälan


Driftia Förvaltning sköter vår tekniska förvaltning.
De kan hjälpa medlemmar med enklare arbeten i lägenheten. Medlem kontaktar själv Driftia för planering och offert.


Felanmälan dagtid:

 

Vardagar 08:00 - 16:00


Telefon: 08 - 744 44 33

E-post: info@driftia.se


Jour övrig tid:


Telefon: 08 - 744 09 50


Felanmälan hissar:


City Hiss, dygnet runt:

Tfn 08-604 06 85

 

OBS! Förvissa dig om att det är absolut nödvändigt innan du ringer till Jouren.

Skulle det visa sig i efterhand att jourmontör inte behövdes kan du själv få betala kostnaden.

Vid funderingar kontakta styrelsen innan du felanmäler.


Nabo sköter vår ekonomiska förvaltning.


Kontakt:


vardagar 09:00 - 11:30


010-288 00 27

nabo.se/kontakt


Parkering


I föreningen finns 18 st garage samt 36 st parkeringsplatser. Vissa parkeringsplatser har laddstolpe för elbil.

Vill man ställa sig i kö till att hyra p-plats eller garage loggar man in på www.nabo.se med sitt BankID.
Vid tecknande av avtal tar vår Ekonomiska förvaltare Nabo ut en avgift på 2,5% av gällande prisbasbelopp.

 

Parkering på framsidan utanför portarna eller på baksidan utanför garagen är inte tillåten. Vid överträdelse får ägaren av fordonet
en parkeringsanmärkning som betalas till Transportstyrelsen.


Vid cykelstället närmast port 9 finns en gästparkering där man får stå i 15 minuter.

 

Tillfälligt parkeringstillstånd för hantverkare kan lånas av styrelsen.


Lathund för hur man går till väga för att ställa sig i kö hos Nabo kan laddas ned här.


Passersystem


Portar samt dörrar i våra gemsamma utrymmen har försetts med läsare för nyckelbrickor. Portarna på framsidan har även försatts med porttelefoner.
Håll upp nyckelbrickan mot ikonen på läsaren/porttelefonen. Systemet registrerar nyckelbrickan och dörren låses upp.

För att ringa upp en medlem via porttelefonen trycker du på knappen under telefonikonen, använder pilarna för att bläddra mellan namnen och trycker
sedan på knappen under telefonsymbolen när rätt namn är markerat.

När du blir uppringd från porttelefonen kommer en inspelad röst berätta att samtalet kommer från port x. Därefter kan personen vid porten identifiera sig.
För att låsa upp dörren används knapp 5 på svarstelefonen.

Nyckelbrickor kan beställs via styrelsens mejladress brfblido1@gmail.com. Ange om beställningen avser en ny bricka eller om ni vill ersätta en förlorad.
Det är viktigt att förlorade brickor avregistreras så att obehöriga ej kan komma in i huset. En ny nyckelbricka kostar 100 kr som debiteras på er avgiftsavi.
Den blir klar på ca tio arbetsdagar och levereras till ert brevinkast.

När du flyttat in kan du sända ett mejl till styrelsen mejladress brfblido1@gmail.com för att få ditt namn registrerat i porttelefonen. Ange ditt portnummer, mobilnummer samt för och efternamn.


Sophantering och Återvinning


Hushållssopor lämnas i soprummet i nedre källargången. Soprummet nås endast från utsidan av huset. Paketera soporna så att det inte rinner ur dem i trappor och källargången. Det finns kärl att lägga soporna i. Om första tunnan är full, ta några steg till, där finns det sannolikt en mindre full tunna. Om vi fördelar soporna så att locken går att stänga, slipper vi en del obehaglig lukt i källargången.


Sopor för återvinning läggs i kärl som finns i samma rum som hushållssoporna.


Vi har sopsortering av papper, förpackningar, plast, metall, glas. elektronikavfall, glödlampor, lysrör m.m.


Skölj ur allt som har varit förpackning till mat så vi slipper kladd, dålig lukt och mögel i återvinningskärlen.


Miljöfarligt avfall såsom målarburkar, bildelar, bilbatterier, flaskor med olika lösningsmedel etc. får du inte ställa i våra soprum. Sådana saker lämnar du enkelt och avgiftsfritt på närmsta miljöstation.


Grovsopor större föremål forslas bort av enskild medlem. Den återvinningsstation som, enligt uppgift, är öppen för enskilda är Högdalstippen och finns i Högdalen.


Sophämtningskostnaderna är betydande. Föreningen debiteras straffavgifter varje gång något ligger på fel plats, kartonger inte är brutna eller otillåtna saker ställs ner. Dessa kostnader drabbar i förlängningen oss alla i form av ökade boendekostnader.


Container ställs upp, minst en gång per år, utanför port 5. Där kan större föremål kastas, dock ej vitvaror, bildäck, färgburkar och kemikalier.



Tvättstugan


Tvättstugan finns i övre källarplanet på Boforsgatan 7.

 

Tvättmaskinerna kan nyttjas följande tider:

Måndag till fredag 07:00 - 21:00

Lördag och söndag 09:00 - 21:00

Efter avslutad tvättid ingår ytterligare en timmes torktid.

Observera att strömmen till tvättmaskinerna bryts kl. 21:00.

Torktumlare, torkskåp samt stort torkrum har elektricitet ytterligare en timme dvs. till kl.22,00

 

Regler för tvättstugan finns det anslag om i tvättstugan, bokning sker med bokningscylindern.

Vill du inte ha cylindern hemma finns plats för den längst ner på tavlan.

Förlorad cylinder ersätts av Driftia mot en avgift.


Maila till info@driftia.se för att beställa ny cylinder. Ange namn, adress, föreningens lägenhetsnummer och ett telefonnummer
där du nås dagtid. Ny cylinder kostar 450 kr i skrivande stund.


Kabel-TV


Digitalt grundutbud från Tele2 ingår i månadsavgiften.

 

Det går även att beställa TV via bredbandet genom Stockholms Stadsnät.



Internet


Det ingår bredband med 1000/1000 mBit från Stockholms Stadsnät i månadsavgiften. Stockholms Stadsnät levererar

även fler tjänster mot en tilläggsavgift.


Du behöver inte kontakta leverantören då föreningen står för abonnemanget. Det är bara att ansluta nätverkskabeln till tjänstedelaren.


Här kan du ladda ner Stockholm Stadsnäts installationsguide för tjänstedelare.


Bild på tjänstedelaren finner du längst ner på denna sida.



Grillplatsen


I skåpet på grillen finns grillgaller, tång, grillborste mm som behövs vid grillning. Koden till låset finns på informationstavlorna i respektive port.
Efter grillning lägger man tillbaka det man lånat, och gör rent efter sig så nästa medlem möts av en ren och fin grill.


De som vill låna bouleklot, darttavla och pilar m.m. hittar dessa i lådan på pergolans gavel närmast boulebanan.
Koden till låset är samma som till grillen.



Renovering i lägenhet


Vid renovering av lägenheten som omfattar håltagning i vägg eller rivning av vägg samt arbeten med el och vvs samt tätskikt
ska en ansökan skickas till styrelsen för ett godkännande innan arbetet påbörjas!

Tapetsering, målning och golvarbeten behöver man inte ansöka om godkännande för.


Blankett för ansökan laddas ner här.



Andrahandsuthyrning


Önskar en bostadsrättshavare upplåta hela sin lägenhet i andra hand till annan krävs styrelsens samtycke.

Blankett för ansökan kan laddas ner nedan. Inkommen ansökan behandlas på nästkommande styrelsemöte.


Blankett för ansökan laddas ner här.



Överlåtelsebesiktning vid överlåtelse


Vid överlåtelse av bostadsrätt ska föreningens tekniska förvaltare Drifta genomföra en överlåtelsebesiktning av lägenheten.
Driftias personal kommer då att kontrollera att det inte finns byggnadstekniska brister eller gjorts otillåtna förändringar i lägenheten.
Överlåtelsebesiktningen innebär en trygghet för säljaren, köparen och föreningen – inga senkomna överraskningar för någon part
samt en möjlighet för föreningen att hålla fastigheten i gott skick.
Den som överlåter sin bostadsrätt bokar själv tid med Driftia för besiktning. Kontaktuppgifter finns högre upp på denna sida.
Besiktningen är kostnadsfri.

OBS: Styrelsen godkänner ej överlåtelser utan genomförd överlåtelsebesiktning.


Övrig information


Det finns en snickarverkstad i källaren, längst in i cykelrummet. Använd samma nyckel som du använder till porten.